اجزای برج خنک کننده

اجزای برج خنک کننده :

۱ – فن یا پنکه : فن ها کار مهم خنک سازی را انجام میدهند و در دو نوع فن محوری و سانتریفیوژ هستند.

۲ – پکینگ ها : جهت ایجاد افزایش تبادل حرارتی بین جریان آب و هوا در داخل برج خنک کننده از پکینگ‌ها استفاده می‌شود.

المانهای انتقال حرارت یا پکینگ (Packing) جایی است که آب توزیع شده توسط کلگی و بازوهای توزیع آب (Sprinkler Arms) و هوای مکیده شده از هواکش ها (Louver) که در تقاطع با یکدیگر موجب انتقال حرارت شده و مقداری از آب تبخیر می شود.

افزایش میزان تبخیر باعث افزایش ظرفیت برج خنک کننده می شود. این المانها سبب می شوند که آب در یک لایه نازک با حداکثر سطح جریان داشته باشد که این امر به افزایش میزان انتقال حرارت کمک می کند . در صورتی که جریان آب به صورت مناسب عمل کند استفاده از آب نرم در Makeup Water این المانها برای مدت ۱۰ تا ۱۵ سال ماندگاری دارند .

همه پیچ و مهره ها و واشرهای استفاده در برج از جنس گالوانیزه گرم و یا از استنلس استیل و سایر تکیه گاههای فلزی دستگاهها از جنس آهن گالوانیزه گرم و یا از استنلس استیل با ضخامت ۸۳ میکرون ساخته می شود. پکینگ‌ها به صورت شبکه‌ای بوده و در دو نوع غشایی(Film Packing) و اسپلاش (Splash Packing) در برج خنک کن‌ها استفاده میشوند.

۳ – حوضچه آب یرد یا باسین : در قسمت زیرین برج خنک کن قرار دارد که آب عبوری از المانهای انتقال حرارت در آنجا جمع می شود و به وسیله فلانج ها و لوله های ارتباطی که به لوله کشی خارجی متصل است، آب خنک شده را به سیستم انتقال می دهد.

۴ – قطره گیرها : تیغه‌های قطره گیر برای جلوگیری از پخش ذرات آب و ممانعت از خروج آنها به محیط بیرون از برج خنک کن بکار می‌روند.

آب گرم ورودی به وسیله لوله هایی که از جنس PVC مرغوب و فشار قوی هستند به مرکز برج انتقال یافته و به وسیله قطعه آبگردان که از جنس ABS و با آلیاژهای آلومینیوم برنج و یا برتر ساخته شده، تقسیم می شود و از طریق بازوها که از جنس PVC هستند ، با زاویه مناسب بر روی سطح المانهای انتقال حرارت می ریزد و بعد از گذشتن از آنها و انجام فرآیند خنک کاری در حوضچه (Basin) جمع آوری می شوند .

المانهای قطره گیر وظیفه مهار کردن قطرات آب مکش شده توسط نیروی محرکه و بازگشت آن به چرخه خنک کاری را دارند .

۵جنس ساختاری بدنه : برخ خنک کننده بیشتر مواقع از سه جنس فلز، بتون، فایبر گلاس ساخته میشود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.