قطره گیر برج خنک کننده

 

نمایش همه
 
 
قطره گیر برج خنک کننده

قطره گیر برج خنک کننده

قطره گیر برج خنک کننده (کولینگ تاور)

 

از قطره گیر برج خنک کننده برای جلوگیری از خروج قطرات آب از کولینگ تاور استفاده می شود و همچنین قطره گیرمانع پخش شدن قطرات آب در برج خنک کننده می شود . قطره گیر در قسمت بالای کولینگ تاور و بر روی پدهای تبادل حرارت قرار می گیرد و به وسیله کاهش سرعت حرکت قطره های آب ، از خروج آنها از برج جلوگیری می کند.باید در انتخاب قطره گیر مناسب دقت شود چرا که قطره گیر مناسب تاثیر زیادی در صرفه جویی در مصرف آب دارد .

راندمان قطره گیر با نسبت هدر رفت قطره به نرخ جریان آب مشخص می شود و به پارامترهای مختلفی از جمله: سرعت ثابت هوا و نوع قطره گیر، روش مونتاژ المانهای قطره گیر،طریقه نصب، محل نصب و … بستگی دارد.

قطره گیر برج خنک کننده

قطره گیر برج خنک کننده

انواع قطره گیر برج خنک کننده

قطره گیرها بر اساس نحوه تولید و شکل قرار گیری المانها به دو نوع تقسیم بندی می شنود:

  1. قطره گیر فیلم (لانه زنبوری) که خودش دارای دو نوع TAP150 و DV150 است
  2. قطره گیر تیغه ایی

قطره گیرهای لانه زنبوری و تیغه ای کولینگ تاور یا برج خنک کننده

تیغه های قطره گیر جهت جلوگیری از پخش ذرات آب و ممانعت از خروج آنها به محیط بیرون از برج خنک کن استفاده می شوند.
قطره گیر ها در دو نوع قطره گیر های سلولی یا قطره گیر های لانه زنبوری (Cellular Type) و قطره گیر های تیغه ای (Blade Type) یا قطره گیرهای پروفیلی ، برای کاربردهای مختلف تولید و طراحی می شوند.
قطره گیرهای نوع شبکه ای(لانه زنبوری) طوری طراحی می شوند که هر کدام از سلولهای آن به دلیل شکل سینوسی خود و تغییر مسیر عبورجریان هوا ، با ایجاد افت فشار کم، ذرات آب را روی دیواره سلول گیر انداخته و از خروج آنها به همراه جریان هوا جلوگیری می کند.

در قطره گیرهای نوع تیغه ای مجموعه ای از پروفیل های سینوسی شکل به وسیله قطره گیرهای نگهدارنده به یکدیگر وصل می شوند به گونه ای که ماژولهای ایجاد شده با تغییر مسیر جریان، قابلیت حذف حداکثر قطرات آب از جریان هوا را بدون صرف هزینه زیاد در انرژی و افت جریان دارا می باشند.

 
مطالب مرتبط :

حوضچه برج خنک کننده

نمایش همه
 
حوضچه برج خنک کننده

حوضچه برج خنک کننده

حوضچه برج خنک کننده

قسمتی از برج خنک کننده که آب سرد در آن انباشته می شود و در بخش تحتانی برج خنک کننده قرار دارد حوضچه برج خنک کننده می نامند .که برای خنک کردن دستگاه و ماشین آلات ,آب سرد از این قسمت  مکش شده و به طرف مبدل ها، ارسال می شود حوضچه ها اغلب یک چاهک برای تخلیه آب خنک دارند . حوضچه در انتهای مسیر گردش آب قرار دارد و در بعضی مدلها حوضچه آب سرد و حوضچه مکش (محل جمع آوری آب سرد برای پمپ شدن جهت استفاده در فرآیند خنک کاری )از هم جدا هستند و در دو محل مجزا قرار دارند به شکلی که آب سرد از حوضچه به حوضچه مکش انتقال داده می شود و از آنجا به سمت فرآیند هدایت می شود.

جنس حوضچه برج خنک کننده:

حوضچه به خاطر بالا بودن حجم و وزن آب می بایستی دارای استحکام بسیار بالاو جنس مناسب باشد تا دچار شکستگی نشتی و ترک خوردگی نگردد.

  • حوضچه بتنی (مانند استخر)
  • حوضچه فایبرگلاس
  • حوضچه فلزی

خصوصیات حوضچه برج خنک کننده

اولین نکته که بسیار مهم می باشد در مورد حوضچه ,ارتفاع و عمق حوضچه برج خنک کننده است که باید گونه ای طراحی شود که برای پمپ کردن آب مشکلی بوجود نیاید.

در حقیقت حوضچه برج خنک کننده وظیفه جمع آوری آب برای انتقال به سیستم را بر عهده دارد. در برج های خنک کننده بزرگ، تعداد حوضچه های مکش ممکن است متفاوت باشد و معمولا به تعداد هر پمپ یک حوضچه مکش طراحی می شود.و اما در برج های خنک کننده کوچک معمولا حوضچه در ساختار بدنه برج خنک کن قرار میگیرد که به وسیله فلنج خروجی قابل تشخیص است.

 

حوضچه برج خنک کننده

حوضچه برج خنک کننده

 

همیشه احتمال ورود ذرات و اجسام بزرگ از طریق مکش به داخل کولینگ تاور و پمپ وجود دارد که باعث خرابی و از کارافتادگی برج های خنک کننده می شود به همین منظور برای جلوگیر از این امر حوضچه برج خنک کننده دارای صافی و آشغالگیر است که اجازه ورود اجسام خارجی و یا ذرات جامد را به پمپ نمی دهد.

 

مطالب مرتبط :

 پرتو تهویه ۰۹۱۲۲۲۶۹۳۰۲

شفت برج خنک کننده

نمایش همه
 
شفت برج خنک کننده

شفت برج خنک کننده

شفت برج خنک کننده

کار شفت برج خنک کننده (محور گردان)انتقال نیرو از موتور به جعبه دنده کاهنده می باشد این بخش به شکل یک میله استوانه‌ای شکل بوده که جریان نیروها را از بالا و پایین این سیستم انتقال می‌دهد. یکی از ضروریات شفت برج خنک کننده به کار بردن جنس مناسب در ساخت آن است زیرا به دلیل اینکه محورگردان یا شفت در داخل برج خنک کننده می باشد باید در برابر خوردگی ,پوسیدگی,اکسید شدن مقاومت بسیار بالایی داشته باشد. به همین دلیل محور گردان (شفت)برای کاهش هزینه و حداقل خوردگی، از کربن استیل با پوشش گالوانیزه ساخته می شود. در برج های خنک کننده صنعتی بزرگتر که دارای محیط خورنده تر می باشد محور گردان از جنس فولاد ضد زنگ ساخته می شود.
محور گردان در ابتدا و انتهای آن و محل اتصال به موتور و جعبه دنده کاهنده دارای کوپلینگ های انعطاف پذیر می باشد که به هم محوری کمک می نماید و هرگونه بار را انتقال می دهد.برای آن که کوپلینگ احتیاج به روغن کاری نداشته باشد و کمترین تعمیرات را نیاز داشته باشد نئوپرن بهترین ماده برای ساخت کوپلینگ های انعطاف پذیراست. این نوع کوپلینگ ها مقاومت بالایی را در برابر خوردگی دارا می باشند.
شفت برج خنک کننده

شفت برج خنک کننده

محور گردان حتما باید کاملا بالانس و متعادل باشد، زیرا اگر بالانس نباشد باعث به وجود آمدن لرزش در برج خنک کننده می شود و همچنین  باعث ایجاد اعمال بار اضافی و فرسایش ناشی از اصطهکاک در تجهیزات مکانیکی متصل به محور می شود. برای تامین شرایط ایمنی کار، بایستی محور گردان در درون یک محافظ قرار داده شود تا در صورت تخریب کوپلینگ از برخورد آن با فن جلوگیری شود.
شفت برج خنک کننده

شفت برج خنک کننده

نازل برج خنک کننده

 
نازل برج خنک کننده

نازل برج خنک کننده

چرا نازل برج خنک کننده مهم می باشد؟

عملکرد مفید برج خنک کننده به یکسری از قطعات وابسته است . نازل برج خنک کننده آب گرم وروی برج خنک کن را گرفته و بر روی پکینگ اسپری میکنند از همین رو عملکرد نازل برج خنک کننده نیز بسیار مهم است. نازل بر اساس جنبه های مانند توزیع آب و منطقه اسپری و رانش آّب (دریفت )در ارزیابی عملکرد برج خنک کننده دخیل هستند.

همانطور که در بالا گفته شد نازل آب گرم برج خنک کننده را بر روی پکینگ اسپری می کند اما این نکته بسیار مهم است که آب به صورت یکنواخت به همه نقاط اسپری شود و قسمتی خشک نماند در حقیقت عملکرد اصلی نازل برج خنک کننده این است که همه قسمتها خیس شوند در برج های چهار گوش در برخی از مواقع از نازل هایی استفاده می شد که به صورت دایره ای آب را اسپری می کنند که باعث ایجاد فضاهای خالی می شود و کارایی برج خنک کننده را پایین می آورد و این موضوع هزینه زیادی را برای مصرف کننده به وجود میاورد حال که شما هزینه کرده اید و برج خنک کننده تهیه کرده اید باید این نکته را بدانید که چه نازلی برای شما بهتر می باشد.

انواع نازل برج خنک کننده :

نازل ها بر اساس طراحی برج خنک کننده و کیفیت جریان آب در گردش مورد استفاده قرار می گیرد پس برای هر نوع برج خنک کننده ای نازل مناسب باید مورد استفاده قرار بگیرد می توان گفت همه انواع نازل از مکانیزم وجود یک صفحه یا سطح جهت پاشش در زیر استفاده می کنند در پایین می توانید تصاویری از انواع نازل را مشاهده کنید:

 

نازل برج خنک کننده

نازل برج خنک کننده

 

نکته :

۱٫هرچه نازل برج خنک کننده قطرات آب ریزتری را اسپری کنند میزان تماس آب و هوا بیشتر شده و درصد خنک کنندگی بیشتری ایجاد می کنند پس نازلی بهتر است که قطرات آب ریزتری تولید کند.

۲٫ وقتی نازل قطرات آب ریزتری ایجاد کند به همان نسبت میزان رانش آب نیز بیشتر می شود و ممکن است باعث هدر رفت انرژی شود از این رو باید به وسیله قطره گیر برج خنک کننده مانع از خروج آب شد.

۳٫ هنگام پاچش آب, آب باید به روی تمام سطوح برسد و در غیر این صورت قسمتی خالی بماند هوا به دلیل فشار کمتر از آن ناحیه فرار خواهد کرد و عملکرد برج خنک کننده مختل خواهد شد

۴٫ اگر سطوح انتقال حرارت به صورت نامنظم خیس و خشک شود منجر به تشکیل ذرات رسوب بروی پکینگ برج خنک کننده میشود و ضمن کوتاه شدن عمر پکینگ ها عملکرد برج خنک کننده را تحت تأثیر قرار می دهد.

۵٫ نازل برج خنک کننده مربع و گرد با هم متفاوت می باشند برای هر کدام باید نازلی انتخاب کرد که تمام سطوح را آبرسانی کند.

 

مطالب مرتبط :

شرکت پرتو تهویه ۰۹۱۲۲۲۶۹۳۰۲

 

گیربکس برج خنک کننده

گیربکس برج خنک کننده

گیربکس برج خنک کننده

گیربکس برج خنک کننده

در برج خنک کننده به دو صورت برای انتقال قدرت به پروانه عمل میشود ۱٫محرک گیر بکسی ۲٫ محرک تسمه ای که ما در ایم مقاله به محرک گیربکسی می پردازیم:

جهت کاهش دور الکتروموتور برج خنک کننده و انتقال آن به فن برج خنک کننده از گیربکس برج خنک کننده استفاده می شود. در بیشتر مواقع برج های خنک کننده پروانه های قطور و الکتروموتور هایی با توان بالا دارند که باعث لرزش فراوان و تولید سر و صدای بسیاری می شوند و به همین دلیل هزینه نگهداری زیادی را تحمیل می کنند از بزرگترین مزیت گیربکس نسبت به سیستم تسمه و پولی می توان به گشتاور بالاتر، راندمان بیشتر، صدا و لرزش کمتر، عمر بیشتر، تعمیرات و نگهداری کمتر اشاره کرد.

گیربکس برج خنک کننده

گیربکس برج خنک کننده

دلیل استفاده از گیربکس

برج های خنک کن که در ابعاد بزرگ برای مصارف صنعتی در کارخانجات بزرگ ساخته می شوند دارای ظرفیت حرارتی زیادی هستند و نیاز دارند که به پروانه و الکتروموتور های بزرگ مجهز شوند و فقط با تکنولوژی گیربکس امکان کنترل گشتاور الکتروموتور و انتقال آن به فن در سرعت مناسب وجود خواهد داشت.گیربکس با کاهش دور منجر به تقویت گشتاور شده که سبب انتخاب الکتروموتور با قدرت منطقی خواهد بود و هزینه های سیستم را بهینه خواهد کرد.

عمر گیربکس

نگهداری مناسب تاثیر بسیاری در طول عمر گیربکس برج خنک کننده دارد ,تعمیرات به موقع,روغن کاری طبق دستورالعمل و همچنین کیفیت چرخ دنده ها و یاتاقان های کارخانه و شرکت تولید کننده از عواملی است که عمر گیربکس را افزایش می دهند و هزینه ها را بهینه می کنند.

عواملی که در انتخاب گیربکس برج خنک کننده باید در نظر داشت:

  • قابلیت عملکرد گیر بکس در شرایط دمایی خاص
  • قابلیت عملکرد گیربکس برج خنک کننده  در رطوبت ۱۰۰%
  • قابلیت استهلاک نیروهای اعمال شده از سوی فن برج خنک کننده
  • قابلیت مقاومت در شرایط شیمیایی
مطالب مرتبط :

شرکت پرتو تهویه ۰۹۱۲۲۲۶۹۳۰۲